Poomse


Johdanto: Poomse Taeguk

Taeguk-poomset ovat varsin nuoria, mutta siitä huolimatta liittyvät tuhansia vuosia vanhaan, kiinalaisperäiseen ja erityisesti taolaiseen, symboliikkaan. Vaikka poomseja ei opi lukemalla, voi taustafilosofian teoreettinen tarkastelu avata harjoitteluun, ja miksei elämäänkin, uuden tason. Taeguk-symboli löytyy Etelä-Korean lipusta. Sen ympärille piirretään usein trigrammit, mistä päästään käsitteisiin Tao, um (jin), jang, bagua/palgwe. Kuhunkin trigrammiin liittyy tietty ki'n laatu sekä tietty elementti viiden elementin teoriasta.

Tietoni pohjautuvat taekwondosta esitetyn tiedon lisäksi vuoden mittaisessa FengShui-konsulttikoulutuksessa saamaani oppiin. Ehkä kundaliinijoogakin heittää jotain tähän soppaan. Uutta potkua asioiden selvittelylle on antanut korean kielen opinnot! Pyrinkin parhaani mukaan tekemään selkoa myös sanastosta.

Luettavuuden lisäämiseksi jätän lähteet pääosin pois, sillä kyseessä ei ole tieteellinen julkaisu. Lähteinä toimivat Kukkiwon Textbook (2006 ja 2022), useat kirjat, koulutukset, netistä löytyvä tieto sekä oma kokemusperäinen pohdinta. Otan mielelläni vastaan kommentteja ja korjausehdotuksia, jotta tiedosta tulee mahdollisimman oikeaa ja että se palvelisi monia. 


#taekwondo #poomsae #taeguk #trigrammi #kwae #palgwe#taekwondofilosofia

Taeguk  태극
Taeguk 태극


I Taeguk-symboli

Toisiinsa kietoutuneiden perusvoimien um ja jang vuorovaikutuksesta syntyy kaikki mitä on. Yksinään ei syntyisi mitään ja yhdessä ne ovat ykseys.

Taeguk 태극 -symbolin (kiinalaisittain Taiji-tu) voit nähdä Etelä-Korean lipun (Taegeukgi 태극기) keskellä. Taeguk viittaa periaatteessa vain keskusympyrään, jossa on punainen osa (jang) ja sininen osa (jin/um). Sana Taeguk kääntyy esimerkiksi 'suureksi periaatteeksi'.

Toistensa ympäri kieppuvat kuviot edustavat kosmoksen luomisen periaatetta ja sen ikuista kiertokulkua, muutosta. Ympyrän (rajaton) kehä symboloi äärettömyyttä. Kehän sisäpuolella olevien, toisiinsa kietoutuneiden perusvoimien, um ja jang, dualistisesta vuorovaikutuksesta syntyy kaikki mitä on. Yksinään ei syntyisi mitään ja toisaalta yhdessä ne ovat ykseys.

Kontekstista riippuen Taeguk-nimeä käytetään myös kuviosta, jossa ympyrän ympärille on piirretty trigrammit, Kwae 괘. Järjestettynä ne muodostavat kahdeksanosaisen kuvion (Palgwe tai kiinalaisittain Bagua), joka kuvaa muutosten vaiheita. Teoria kattaa myös perheenjäsenet, ilmansuunnat ja luonnon kiertokulkuun liittyviä ilmiöt.

Etelä-Korean lipussa oleva järjestys noudattaa niin sanottua 'Aiemman Taivaanjärjestyksen Baguaa' (ATJ). Jos olet perehtynyt FengShuihin, niin yleensä sisätiloissa käytetään ns. 'Myöhemmän Taivaanjärjestyksen Baguaa' (MTJ) ja edellä mainittua ATJ:tä ulkotiloissa. MTJ korostaa käytännön elämää ja asioiden syklisyyttä ja ATJ jo todettua metafyysistä kosmoksen luomisen periaatetta. Lippua suunniteltaessa ollaan kertoman mukaan haluttu valita nimenomaan kosmoksen tasapainoa korostava järjestys. Valkoinen tausta edustaa puhtautta ja rauhaa.

(Huomautus: lipussa keskusympyrä ja trigrammit eivät ole aivan kohdakkain varsinaisen baguan kanssa, johtuen todennäköisesti sommittelusta ja esteettisyyskysymyksistä.)



Trigrammit 괘
Trigrammit 괘


II Trigrammit 괘

Hypätään seuraavaksi keskuskuvion ympärille, josta löytyvät trigrammit (palgwe 팔괘). Trigrammit ovat kolmen viivan yhdistelmiä. Viivat ovat joko yhtenäisiä (jang) tai kahden katkoviivan muodostamia (um). Niitä on kahdeksan (2^3) mikä on yksinkertainen mutta riittävä määrä kuvaamaan maailman rakennetta. Yksittäisiä trigrammeja 'luetaan' alhaalta ylös tai ympyrän tapauksessa keskeltä ulospäin: maa-ihminen-taivas, kuvaten kolmea olemisen tasoa.

I Ching -kirjan mukaan muinainen viisas ja legendaarinen kuningas Fu Hsi näki merkit kilpikonnan kilvessä noin 3000-5000 vuotta sitten. Myöhemmin kuningas Wen yhdisti trigrammit 64 heksagrammin järjestelmäksi luoden elämänviisautta tarjoavan ja vuorovaikutusta kuvaavan Muutosten kirjan.

Trigrammit olivat tärkeässä roolissa muinaisessa Kiinassa. Niitä sovellettiin vuodenaikojen ja kuun vaiheiden vaikutukseen maanviljelyssä, metsästyksessä ja kalastuksessa. Myöhemmin havaittiin, että teoria päti yhtä lailla ihmisten ajatuksiin ja tekoihin, yhteisöjen käyttäytymiseen, hallintoon ja sodankäynnin strategioihin. Ne tekivät maailmankaikkeuden näkymättömän toimintaperiaatteen näkyväksi. Trigrammeihin liitetään myös vuodenajat, ilmansuunnat, värit, elementit, eläimet jne.

Aiemman Taivaanjärjestyksen trigrammit (kuten myös Etelä-Korean lippu ja Taeguk-poomset) ovat kuvan mukaisessa järjestyksessä. Näistä numerot 1, 2, 3, ja 5 ovat niin sanottuja 'taivaan trigrammeja' (enemmän jang) ja numerot 4, 6, 7 ja 8 'maan trigrammeja' (enemmän um). Ylhäältä vastapäivään lähdettäessä äärimmäinen jang alkaa pienetä. Nelosen kohdalta hypätään vastapäätä vitoseen, jossa um lähtee pikkuhiljaa kasvamaan aina kasiin saakka. Kun piirrät tämän katseellasi tai sormellasi, saat tutun kuvion. Taeguk-kuvio on ikäänkuin taiteellinen yksinkertaistus trigrammien muodostamasta järjestelmästä.

Tarkkasilmäiset varmaan huomasivat, että nelonen ja vitonen ovat um/jang-voimakkuudeltaan ikään kuin päittäin väärässä järjestyksessä. En ole löytänyt selitystä, mutta voisiko sen selittää sillä, että kumpikin ääripää sisältää toista?




Um, Jang & Tao 음 양 도
Um, Jang & Tao 음 양 도


III.1 Kaksi perusvoimaa, um ja jang

Olemme tarkastelleet keskusympyrää (Taeguk) sekä trigrammeja sen ympärillä. Seuraavaksi perehdytään hieman siihen mitä on näiden kahden taustalla.

Yleisen kertomuksen mukaan "Kerran, erittäin kauan sitten Tao, Korkein Suuruus, tutki itseään. Seurauksena oli välittömästi suunnaton räjähdys, suurempi kuin mitä ihminen tulee koskaan kokemaan. Siitä syntyivät um ja jang."

Um ja jang ovat kaksi vastakkaista voimaa tai energiaa, pimeys ja valo, vuoren varjoisa puoli ja valoisa puoli. On ymmärrettävä, että ne eivät ole erillisiä olioita vaan vuorovaikutuksen ja prosessin osia. Toinen ei voi olla olemassa ilman toista. Yksinään ei synny mitään; vuorovaikutukseen tarvitaan kaksi. Näiden voimien tasapaino on tasapainoisen toiminnan edellytys.

"Ennen taivasta ja maata oli olemassa jotain täydellistä ja määrittelemätöntä. Se oli äänetön, näkymätön, muuttumaton, päättymätön ykseys ja kykenevä synnyttämään maailman. En tiedä sen nimeä, mutta kutsun sitä Tao'ksi. … Tao, josta voidaan puhua, ei ole ikuinen Tao."

Tao ei ole mikään olento, vaan kaiken alkuperä. Voiko siitä käyttää nimeä jumala tai alkulähde - mene ja tiedä, sillä todellista Tao'a ei voi ilmaista sanoilla. Se on luonnonjärjestys; se miten asiat tapahtuvat luonnollisesti itsestään, ilman pakottamista. Se ei ole mitään näkyvää tai konkreettista, mutta sen vaikutus näkyy kaikkialla.

Miten tämä liittyy taekwondoon ja Taeguk-poomseisiin? Kiinalainen kirjoitusmerkki Tao tarkoittaa tietä. Siinä missä universaali periaate Tao on näkymätön, tarjoavat kamppailulajit (tai yleisesti do-lajit) näkyvän ja käytännöllisen polun sen toteuttamiseen. Tavoitteena on sisäisen harmonian löytäminen oppimalla toimimaan tasapainoisesti. Trigrammien um-jang-kombinaatiot ilmentävät kahdeksaa erilaista perusulottuvuutta tai -energiaa. Tätä periaatetta ilmennetään Taeguk-poomseilla.




Syklinen kierto
Syklinen kierto


II.2 Kahden yhdistelmät

Kahdesta perusenergiasta, um ja jang, voidaan muodostaa neljä erilaista kombinaatiota, jotka yhdessä muodostavat syklin. Kuvan mukaisestajärjestyksestä saamme esimerkiksi päivänkierron, vuodenkierron ja elämänkaaren. Nämä neljä eivät suoraan edusta mitään taekwondo- tai poomsefilosofiaan liittyvää, mutta lisäävät ymmärrystä trigrammien lukemisessa.Kuvioita luetaan alhaalta ylös tai keskeltä ulos. Yhtenäinen viiva tarkoittaa aktiivista energiaa, voimaa ja liikettä - tila on jang. Katkoviiva kuvaa hiljaisuutta, paikallaan oloa ja vetäytymistä - tila on um. Voit ajatella kahden viivan yhdistelmää kokonaiseksi tilanteeksi tai nähdä jonkin prosessin tapahtuvan, kun noustaan alhaalta ylös. Yhdistelmässä voi nähdä myös maan alla ja taivaan yllä. Aloitetaan ylhäällä olevasta kuviosta. Päivän jälkeen tulee ilta, tulee yö ja tulee aamu.


양–양 Kaksi yhtenäistä viivaa kuvaa puhdasta jang'ia. Tila vastaa keskipäivän aurinkoa, keskikesää ja voimakkainta kasvuvaihetta. Ilma (taivas) on lämmin ja aurinko on lämmittänyt myös maan. Energia säteilee ulospäin. Toiminta saattaa kuitenkin ylikorostua, jolloin tasapaino on vaarassa horjua; vauhti on suuri. Esimerkkinä vaikkapa taistelu, jossa molemmat hyökkäävät aktiivisesti, kiivas väittely tai liiallinen puskeminen omassa elämässä. Tilanne vaatii rauhoittumista ja maadoitusta, ettei synny uupumusta. 

양–음 Illalla taivaan energia alkaa laskea, ylhäällä on um - ensin on liike (jang), sitten sen vastaanottaminen (um). Ilma viilenee, mutta maa on vielä lämmin. Ilta ottaa vastaan päivän; keuhkot ottavat vastaan ilman; ranta ottaa vastaan aallon; toiminta löytää kohteen; panssari vaimentaa iskun, puolustaja väistää tai ohjaa liikkeen sivulle. Tila kuvaa myös syksyä, jolloin sato on kypsä: hedelmä on parhaimmillaan eikä sen pinnalla tapahdu enää muutoksia. Kahden tilan välillä on dynaaminen tasapaino.

음–음 Kahden katkoviivan yhdistelmä on puhdas um. Iltaa on seurannut yö ja energia rauhoittuu myös maassa. Kaikki on yhtäkkiä hiljaista, viileää ja liikkumatonta. Tulee pimeä. On talvi. Luonto nukkuu, vanha kuolee ja palataan alkulähteeseen. Vuorovaikutuksessa liiallisesta rauhallisuudesta ei syntyisi mitään, joten nyt valmistaudutaan uuteen. Tämä on yön hetki ennen liikettä; mahdollisuus uuteen syntyy tyhjyydestä. Kamppailijat 'kyttäävät' valmistautuessaan seuraavaan liikkeeseen.

음–양 Aamulla aurinko nousee. Taivas on kirkas ja aktiivinen, mutta maa vielä viileä ja rauhallinen. Hiljaisuus on synnyttänyt liikettä. On kevät. Kasvi on täynnä elinvoimaa aloittaessaan kasvunsa ja noustessaan maasta. Rentoudesta ja paikallaan olosta syntyy räjähtävä liike. Yllättävä liike tulee kuin 'ei-mistään'.


Mikään tila ei ole pysyvä. Hetken tasanne on jo hyvää vauhtia muuttumassa. Ei ole pelkkää päivänpaistetta tai pelkkää yötä. Liike ei voi jatkua loputtomiin (ihan konkreettisestikin: tulee raajan pituus vastaan tai takakiertopotkussa kierros täyteen). Taistelua seuraa väsyminen, tarvitaan rauhoittuminen ja lepo, jotta voi taas nousta ja aloittaa uudelleen. Vain hiljaisuudesta voi syntyä liikettä ja vain liikkeestä voi hidastaa. Viisas ymmärtää tämän ja sopeuttaa rytmin itsensä ja ympäristönsä kanssa.

Trigrammien perhe
Trigrammien perhe


III.3 Kolmen yhdistelmät

Lisätään pinoon kolmas viiva ja katsotaan mitä tapahtuu, kun edetään järjestelmällisesti um'ista ja jang'ista kahdenyhdistelmistä. Tässä yhteydessä puhutaan yleensä trigrammien perheestä, jossa on isä ja äiti sekä kolme tyttöä ja kolme poikaa. 'Tyttäret' ja 'pojat' ovat ki-energian arkkityyppejä ja virtaustapoja, eivät (pelkkiä) miehen tai naisen malleja.


Aloitetaan ylhäältä. Tao'sta syntyy kaksi voimaa, jang ja um. Niiden kahdenyhdistelmistä saadaan neljä vaihtoehtoa. Edeltävän vaiheen viivat jäävät aina alimmiksi. Vasemmalla jang'maiset 'pojat' (päivä ja ilta) ja oikealla um'maiset 'tytöt' (aamu ja yö). Tämän jälkeen tullaan kaistoja alas ja lisätään jokaisen päälle molemmat polariteetit kolmanneksi viivaksi. Syntyy kaksi neljän ryhmää energialaatuineen seuraavasti (merkinnät Taeguk-poomseiden mukaan seuraamisen helpottamiseksi):


🔴  Vasemmanpuoleinen ryhmä:

T1: Isä - suurin jang, aloittava ja kaiken luova

T2: Nuorin tytär - iloinen, keveä ja yhteyttä luova

T3: Keskimmäinen tytär - räjähtävä, selkeä ja päättäväinen, sisältä epävarma

T4: Vanhin poika - äkillinen ja kiivas, purkaa patoutuneen energian


🔵  Oikeanpuoleinen ryhmä:

T5: Vanhin tytär - lempeä ja myötäilevä, mutta periksiantamaton

T6: Keskimmäinen poika - vetäytyvä, laskeutuva ja syvällinen

T7: Nuorin poika - tyyni ja rauhallinen, pysähtyvä ja pysäyttävä

T8: Äiti - suurin um, vastaanottava ja ravitseva


Huomannet, että tyttärissä on kaksi jang-viivaa ja yksi um, ja pojissa toisinpäin. Jang-puolelta syntyy siis pääosa tyttäristä ja um-puolelta pääosa pojista. Kuitenkin, jang-puolella on yksi um-voittoinen trigrammi ja um-puolella yksi jang-voittoinen trigrammi. Paitsi luonnollista kombinatoriikkaa, tämä kuvastaa myös kaikkeuden epäsymmetristä tasapainoa ja alati tapahtuvaa muutosta.




Vastavoimat
Vastavoimat


III.4 Vastakohtien tasapaino

Kosmos on tasapainossa, kun kaikki sen muodostavat voimat ovat tasapainossa. Aiemmassa Taivaanjärjestyksessä vastakkain sijaitsevat trigrammit ovat toistensa vastavoimia (näet sen myös viivojen rakenteesta). Alkuperäiset tuhansia vuosia vanhat määritelmät ovat hyvin symbolisia ja joskus hankala tulkita. Yrittäkäämme kuitenkin miettiä, miten kukin laatu käyttäytyy. Trigrammeja voi tulkita myös sen viivarakenteen perusteella.

☰ ☷ Taivas - Maa [T1 - T8]

Taivas ja Maa, Jang ja Um, ovat toistensa täydelliset vastakohdat. Jang on lämmin, kirkas ja aktiivinen, Um on kylmä, pimeä ja passiivinen. Jang on ei-materiaalinen idealisti, johtaja ja tavoitteenasettaja. Um on jotain konkreettista, jota voi käsin koskettaa, mutta se on riippuvainen muiden aloitteista. Jang tekee aloitteet, Um toteuttaa ja ravitsee ne kyseenalaistamatta. Jang on puhdasta energiaa ja Maa materiaa. Onko tässä peräti massan ja energian vastaavuus?

☱ ☶ Järvi - Vuori [T2 - T7]

Järven pinta heijastaa Vuoren kuvan, kuin tehden järkähtämättömästä 'kaiken säilyttäjästä' kevyttä pilaa kuvatessaan sitä vain pinnassa. Järvi haluaa nähdä asiat helppoina ja tehdä niistä vähemmän synkkiä. Vuori sen sijaan on kaiken luotettavan ja toimivan säilyttäjä. Se pelkää kaikkea uutta ja on itsepäinen ja järkkymätön (Ukkonen väärinpäin!). Järvellä, joka on huoleton optimisti, ja jolla on vaarana menettää yhteys todellisuuteen, on vastaparinaan introvertti ikuinen konservatiivi Vuori.

☲ ☵ Tuli - Vesi [T3 - T6]

Tuli ja Vesi ovat toistensa tutut vastakohdat. Tulen energia säteilee ulospäin valaisten asioiden todellisen luonteen ilman kompromisseja niin kauan kuin ravintoa riittää. Tuli sitoutuu lähteeseensä, mutta on samalla siitä myös riippuvainen ja siihen takertuva. Vesi sitä vastoin virtaa vapaasti. Se etsii alinta kohtaa haluten aina vain syvemmälle. Se toimii tunteidensa mukaan yrittämättä ymmärtää niitä. Ympäristö määrää virtauksen määrän, mutta vesi ei anna pysäyttää itseään - se haluaa nauttia matkasta. Älyllinen Tuli sytyttää kaikki valot päälle ja syvällinen Vesi haluaa kaivautua vielä syvemmälle tutkimattomiin paikkoihin.

☳ ☴ Ukkonen - Tuuli [T4 - T5]

Ukkosen Jang-viiva trigrammin pohjalla viittaa uuteen alkuun; se on kuin herätyskello. Se täräyttää nopeasti yhdellä isolla iskulla välittämättä seurauksista. Ukkonen vaatii äkillistä muutosta ja poistaa vanhan. Vaikutukset eivät kuitenkaan kestä kauaa. Sen vastapari, harkitsevainen Tuuli työskentelee periksiantamattomasti ja johdonmukaisesti. Se ei välitä esteistä vaan se kiertää ne, yrittäen yhä uudelleen ja uudelleen. Tuuli kääntää puut huojumaan suuntaansa ja voi kuluttaa pois jopa vuoren. Tässä on kaksi eri tavoin käyttäytyvää voimaa: impulsiivinen alullepanija ja lannistumaton puurtaja.


Niistä taisi tulla nyt kuvaukset, jotka on helpohko yhdistää ihmisiin ja yhteisöihin ja tietenkin luontoon. Mutta yhtä lailla voimme tehdä assosiaatioita kamppailuun ja harjoitteluun. Samalla muistamme, että mikään ei ole toistaan parempi, vaan tärkeintä on tasapaino.




IV Taeguk-poomse 


Mugeuk on ajan tila, jolloin mitään ei olla vielä luotu. On vain hiljaisuus. Taeguk kuvastaa aikaa, jolloin kosmos alkaa muuttua. Muutos tapahtuu kahden päävoiman, um'in ja jang'in, vuorovaikutuksena ensin neljän, sitten kahdeksan erilaisen laadun ja suunnan kautta. Ihminen nähdään tässä kontekstissa ikäänkuin mikrokosmoksena, joka noudattaa samaa periaatetta. Valmiusasento vastaa Mugeuk'ia, poomsen harjoittaminen Taeguk'ia.
Kukkiwon esittelee Taeguk-sarjan nousujohteisena polkuna, jonka avulla harrastaja oppii arvostamaan luontoa peruskamppailutilanteiden ja -liikkeiden oppimisen lisäksi. 

"It (Taeguk Poomsae) is a gradual system of practice levels, wherein the eight kinds of forces from the eight levels interact with each other and are in a state of endless change."

Edetessään poomseissa harrastaja ymmärtää asioiden linkittyvän toisiinsa, myös ajallisesti, ja näkee maailmankaikkeuden syklisen luonteen. Fyysisten ja psyykkisten ominaisuuksien kehittymisen ohella "prosessin aikana harjoittaja sisäistää taekwondon henkiset arvot ja kehittää asenteen ja elämänfilosofian, joka ylittää kamppailulajin tekniset näkökohdat. … Poomsae on taekwondon hengen fyysinen ilmentymä. Se on prosessi, jossa etsitään sisäistä rauhaa ja ulkoista harmoniaa, luonnon ja ihmisen välistä harmoniaa täydellisyyttä tavoittelevan harjoittelemisen kautta."

Mietin, että pystymmekö me opettajat todella tähän?



Poomse Taeguk 1 태극 일장 ☰ Keon Taivas 건
Poomse Taeguk 1 태극 일장 ☰ Keon Taivas 건


Taeguk 1 ☰ Keon 태극 일장 


"Keon" edustaa valon luomista ja alkua taivaalla. Taivas symboloi loputtomia mahdollisuuksia. Se on laajeneva ja sen sisällä on ääretön potentiaali. Sanan "Keon" filosofinen sanoma onkin, että meidän on voitettava omat rajoituksemme ja jatkuvasti haastettava itseämme. 


Taivas on ja pysyy, mutta sen ulkoasu muuttuu aika ajoin. Samaan tapaan on taekwondo-harjoittelun edettävä jatkuvan muutoksen ja kehityksen kautta. Ykköspoomse (Il Jang, 일장, "luku/osa yksi") on ensimmäinen askel taekwondon perusteiden oppimisessa ja perustan rakentamisessa. Se on opeteltava mahdollisimman huolellisesti, sillä virheet perusasioissa heikentävät tulevan oppimista. Poomse on teknisesti helppo: se sisältää keltaiseen vyöhön kuuluvat perusaskeleet, torjunnat, lyönnin ja potkun. Se opettaa miten torjutaan hyökkäys ja tehdään vastaisku. Kiinnitä huomio myös kehon painopisteeseen: miten se liikkuu, kun vaihdat asennosta toiseen. Katse ja hengitys kulkevat yhdessä poomsen tasaisen rytmin kanssa. Keon vastaa ihmiskehossa päätä. Sen voisi ajatella viittaavan siihen, että täytyy 'käyttää päätään', kun alkaa opetella uutta.


⚪ Taivaan trigrammin elementti on metalli. Metalli edustaa päättäväistä, mutta joskus hieman jäykkää energiaa. Se pyrkii päämääräänsä kunnianhimoisesti ja epäröimättä. Metalli suhtautuu asioihin vakavasti ja kykenee pitkäjänteiseen ja kärsivälliseen työhön. Se on itsenäinen ja sillä on halu riippumattomuuteen. Tunteiden ilmaiseminen tosin on haasteena. Metallielementin poomse on liikkeiltään selkeä, määrätietoinen ja täsmällinen eikä sisällä turhaa liikehdintää. Ykköspoomsen liikkeet suuntautuvatkin ulospäin, kuten kolme jang-viivaa osoittavat(*. Ihmisenä metalli on täsmällinen ja kurinalainen arvostaen laatua ja sääntöjä. Hän voi olla kriittinen tai sulkeutunut, mutta hänellä on vahva selkäranka.

Ykköspoomsen kautta pääsemme käsiksi taekwondon henkeen ja filosofiaan. Kun on vahva keho ja mieli, joka on harmoniassa luonnon ja ympäristön kanssa, voimme taekwondon avulla asettaa tavoitteet kauas ja edetä tasaisesti niiden saavuttamiseksi.

*) jang-viiva: uusi askel, um-viiva: ei uutta askelta
Inspiraation lähteenä käytetty aiempien tietojen lisäksi Kukkiwon YouTube.

Poomse Taeguk 2 태극 이장 ☱ Tae Järvi 태
Poomse Taeguk 2 태극 이장 ☱ Tae Järvi 태


Taeguk 2 ☱ Tae 태극 이장 


Alun perin "Tae" symboloi tyynen pinnan omaavaa lampea. Ihmiskehoon sovellettuna "Tae" tarkoittaa hengityksen ja tunteiden hallintaa. Taeguk 2:n harjoitteleminen ei siis ole pelkästään tekniikoiden harjoittelua, vaan keskittyy mielen rauhoittamiseen ja energian keskittämiseen. Symbolisesti henkilöllä on sisäistä lujuutta, vaikka hän on ulkoisesti pehmeä. Myös järven trigrammin elementti on metalli. Kuitenkin ylimmäinen viiva on um vastaten ulkokuoren pehmeyttä. 


Tekniikat ovat lähes samoja kuin ykköspoomsessa. Voimantuotto suoraan ulospäin on edelleen pääroolissa, mutta nyt harjoitellaan myös etäisyyden hallintaa hyökkäämällä kauemmas, samalla painopistettä alentaen. Lisäksi harjoitellaan potku-lyönti-kombinaation motoriikkaa loppusuoralla. 


"While the Poomsae practice, you need to concentrate your aura (영기 yeong-gi) on the lower abdomen which must not disperse outside the body due to the moves."
Tyyni pinta tulee esiin seuraavasti: Asennon pidennys ja pitkästä asennosta kääntyminen haastaa kehon käyttöä. Hallittu kääntyminen vaatii painopisteen hallintaa. Sitä varten pyritään pitämään tietoisuus alavatsassa, jossa myös kehon painopiste sijaitsee, sekä pyörähtämään mahdollisimman pienellä säteellä. Yhdistämällä hengityksen rytmin hallittuun vartalon liikkeeseen harrastaja oppii keskittämään voimansa tarkasti. Luonnollisesti myös onnistunut kamppailu vaatii rauhallisen ja hallitun mielen; 'taistele tai pakene' -tilassa tarkkuus heikkenee.


Jos hartiasi nousevat, on se yleensä merkki hengittämisestä rintakehällä tai sen yläosalla, jolloin keho ei voi olla rauhan tilassa. Voit testata tämän helposti lähtien valmiusasennon tekemisestä, tekniikoiden lähdöistä sekä päädyn momtong makkeissa - hartiat tulee pitää rentoina alhaalla kaikissa vaiheissa. Säilyttämällä huomion ja hengityksen alavatsalla vauhdikkaasta tekemisestä huolimatta, säilytät rauhallisuutesi, mikä on poomsen opetus.


Poomse Taeguk 3 태극 삼장 ☲ Ri Tuli 리
Poomse Taeguk 3 태극 삼장 ☲ Ri Tuli 리


Taeguk 3 ☲ Ri 태극 삼장


Trigrammi tarkoittaa tulta ja symboloi kirkasta kuumaa energiaa, kuten aurinkoa. Ihmiskehossa Ri vastaa sydäntä, mikä voidaan yhdistää rohkeuteen ja oikeudenmukaisuuteen. Kuten trigrammin muoto osoittaa, henkilö tai asia voi olla ulkoisesti vahva ja päättäväinen, mutta sisältä heikko ja jopa riippuvainen. Luonnossa hallitsematon tuli voi nopeasti tuhota koko ympäristönsä (niin kauan kuin ravintoa riittää). Kolmospoomse opettaakin hallitsemaan tulen energiaa. 


Uutena liikkeenä tulevat avokämmenen torjunta ja isku. Avonainen käsi mahdollistaa tarttumisen, jolloin vastustajaa voi horjuttaa vetämällä. Painonsiirto lähitilanteessa sekä kolmen tekniikan yhdistelmien hallinta tulevat mukaan uusina taitoina. 


🔴 Elementtinä tuli edustaa uusia ideoita ja muutoksia. Se on optimististen keksijöiden energia! Tuli-ihminen on myös karismaattinen, innostuva, inspiroiva ja tunteellinen. Energia on kuitenkin harkitsematonta ja itsesuojeluvaistokin voi puuttua, mikä näyttäytyy joskus impulsiivisuutena.


Tuli alkaa pienenä liekkinä, mutta leviää nopeasti lopulta polttaen ja kuluttaen kaiken. Ilmiöissä se edustaa voimakasta ja nopeaa muutosta. Kun laatua sovelletaan taistelulajeihin, huomataan, että hallitsemattomana tulen luonne voi jopa heikentää kamppailun tehokkuutta, jos energia leviää liian moneen suuntaan. On siis tärkeää, että harrastajalle syntyy hyvä ymmärrys tulen luonteesta ja että hän oppii käyttämään tehokasta asettaan asianmukaisella tavalla.


Poomse Taeguk 4 태극 사장 ☳ Jin Ukkonen 진
Poomse Taeguk 4 태극 사장 ☳ Jin Ukkonen 진


Taeguk 4 ☳ Jin 태극 사장


Trigrammi Jin tarkoittaa ukkosta ja salamaa. Se tarkoittaa myös 'taivaan lohikäärmettä', äkillisesti ja räjähdysmäisesti taivaalta purkautuvaa voimaa, jonka vaikutukset näkyvät maassa.


Ihmiskehossa trigrammin Jin merkitys ovat jalat. Jalkojen avulla saadaan etäisyys kiinni, vaihdetaan suuntaa ja tuotetaan voimakkaita potkuja. Joten Taegeuk 4:n harjoittelu ei rajoitu pelkästään jalkojen voiman kehittämiseen, vaan myös nopean liikkeen ja suunnanmuutoksen taidon harjoitteluun. Harjoittajan on oltava joustava ja liikkuva voidakseen reagoida nopeasti muuttuviin tilanteisiin.


🟢 Puun elementti edustaa kasvun energiaa. Se kuvastaa eteenpäinmenoa, ulospäinsuuntautuneisuutta, mutta myös käytännöllisyyttä. Puu kantaa vastuuta ja suunnittelee asioita kauas. Itsetunto on hyvä, mutta itseilmaisu hankalaa. Puu saattaa olla hieman joustamaton ja hänellä on vain muutama tärkeä ystävä. Ihmisenä puu on luova, idealistinen, vahvalla visiolla eteenpäin pyrkivä, mutta voi olla levoton, hallitseva ja helposti turhautuva.


Taeguk 4 kuvastaa kamppailun ydintä. Harrastaja oppii vapauttamaan jylisevän ja voimakkaan, mutta vaihtelevan ukkosen energian. Samalla hän harjoittaa sisäistä ja ulkoista harmoniaa taistelukykyjensä maksimoimiseksi. Tämän vaiheen harjoittelu on enemmän kuin vain taitojen hankkimista; ne johtavat kehon ja mielen yhdistymiseen, jossa harrastaja kulkee taistelulajien todellisen taitajan polkua.



Poomse Taeguk 5 태극 오장 ☴ Son Tuuli 손
Poomse Taeguk 5 태극 오장 ☴ Son Tuuli 손


Taeguk 5 ☴ Son 태극 오장


Trigrammi Son kuvastaa tuulta, joka on yleensä lempeä, mutta saattaa yllättäen muuttua arvaamattomaksi taifuuniksi. Trigrammin kuviossa aktiivinen jang-energia on taivaalla, maan um alimpana. Tuulen energia on periksiantamatonta voimaa, joka löytää suuntansa. Se vastaa kärsivällistä ja ahkeraa ihmistä, joka osaa myötäillä tarvittaessa. Viitospoomsen elementti on puu, kuten nelosenkin.


Ihmiskehossa Son vastaa lantiota ja lonkkia. Tämä kehon alue antaa tuen selkärangalle mahdollistaen rotaatiot ja voimakkaat potkut. Lantion alueen sekä sitä ympäröivien lihasten tulee olla rentoja ja joustavia, jotta ryhti säilyy vakaana ja voimakkaana liikkeessäkin.


Aivan kuten tuuli voi vaihdella tyynestä myrskyyn, poomsen harjoittajan on kyettävä kohdistamaan voimaa eri voimakkuuksilla ja eri suuntiin tilanteesta riippuen. Häntä kannustetaan käyttämään yllätyksellisiä liikkeitä voittaakseen vastustajat. Taegeuk 5:n harjoittaminen ei siis ole pelkästään voiman rakentamista, vaan myös joustavuuden kehittämistä, jotta voimaa voidaan hyödyntää tehokkaasti. Toisin sanoen tekniikan hyödyntäminen edellyttää painopisteen hallintaa ja kykyä reagoida joustavasti eri tilanteisiin.



Poomse Taeguk 6 태극 육장 Gam Vesi ☵
Poomse Taeguk 6 태극 육장 Gam Vesi ☵


Taeguk 6 ☵ Gam 태극 육장


Gam-trigrammi kuvaa virtaavaa vettä. Vesi on luonnon joustavin ja sopeutumiskykyisin elementti - vaikka se kohtaisi esteitä, se säilyttää virtauksensa ja löytää tiensä. Trigrammin kuviossa aktiivinen energia (jang) on kahden maan (um) välissä - ihan kuin vesi virtaisi uomassaan. 


Ihmiskehossa Gam edustaa korvia ja munuaisia. Korvat mahdollistavat kuulemisen, laajennettuna kykyä aistia ympärillä olevia voimia. Kuutospoomse ohjaakin reagoimaan luonnollisen joustavasti ja tilanteen vaatimalla tavalla. Ollaan alati hereillä ja valppaana, jolloin tekniikoista (toiminnasta) tulee sujuvia, mukautuvia ja jatkuvia. Esimerkiksi ensimmäisessä kombinaatiossa luodaan tunne vastaiskun jälkeisestä vetäytymisestä tai vastustajan voiman ohjaamisesta. 


🔵 Vesi-elementtiä pidetään syvällisenä, kokonaisuuksia hallitsevana ja ymmärtävänä energiana. Vesi-ihminen pystyy vaikuttamaan muihin lempeästi ja hienovaraisesti. Hän voi olla suorasukainen, mutta ei koskaan "käytä kyynärpäitä". Hän on välittävä ja kuunteleva, mutta ei välttämättä ole lähellä eikä helposti luettavissa.


Taeguk 6:n viesti on oppia sellainen kamppailutaito, jossa aistitaan ympäristöä ja reagoidaan sen edellyttämällä tavalla. Opitaan 'kuuntelemaan' ja vastaamaan joustavasti omaa voimaa säätelemällä. Elämässä tämä vastaa sisäisen harmonian tilaa, jossa ulkoisiin haasteisiin vastataan tarkoituksenmukaisella voimalla. 

Poomse Taeguk 7 태극 칠장 Gan Vuori ☶
Poomse Taeguk 7 태극 칠장 Gan Vuori ☶


Taeguk 7 ☶ Gan 태극 칠장 


Trigrammi Gan edustaa vuorta ja vuoren harjanteita. Vuoressa on rauha ja tyyneys. Se on majesteettisen vankka rakenne, jonka sisällä virtaa pohjavettä. Ihmiskehossa Gan vastaa maksaa sekä selkärangan, nivelten, verisuonien ja hermoston verkostoa. Maksa ei ole vain fyysinen elin; se on energeettinen systeemi, joka vastaa ki-energian ja veren tasaisesta virtauksesta, säädellen kehon kykyä mukautua muutoksiin sekä fyysisesti että emotionaalisesti.


Seiskapoomse sisältää useita lähietäisyyden torjuntoja ja iskuja. Poomsen tarkoituksena onkin opettaa tuottamaan voimaa pienillä liikkeillä, joustavia niveliä ja lihaksia hyödyntäen. Vuoren tavoin ihmiskehomme jäykkien ja joustavien rakenteiden on oltava tasapainossa. Siksi selkärangan ja nivelten koukistus ja ojennus ovat välttämättömiä kehon pitämiseksi keskitettynä ja tekniikan voiman ja suunnan hallitsemiseksi. Kyse ei ole vain voiman rakentamisesta, vaan myös siitä, että jokainen kehon osa liikkuu harmoniassa toistensa kanssa. Energiaa säädellään symbolisesti myös bojumok-asennossa, jossa rauhoitutaan, kerätään ki'tä ja säädellään hengitystä.


🟡 Vuoren elementti on Maa. Maan energia on käytännöllistä ja ratkaisuja etsivää. Maa-ihminen organisoi projektit ja työskentelee väsymättä tutkien asiat perusteellisesti. Hän on rauhallinen sillanrakentaja, joka on vastaanottavainen muiden ajatuksille, mutta tarvitsee aikaa päätöksille.


Poomsessa Maa-elementti näkyy tasapainoisina, hallittuina ja vakaina liikkeinä. Liikkeet ovat melko paikoillaan pysyviä. Niiden painopiste on alhaalla, ikäänkuin liikkeet olisi ankkuroitu maahan. Taegeuk 7:n hallinta kuvastaa sisäistä ja ulkoista harmoniaa.



Poomse Taeguk 8 태극 팔장 Gon Maa ☷
Poomse Taeguk 8 태극 팔장 Gon Maa ☷


Taeguk 8 ☷ Gon 태극 팔장


Trigrammi Gon edustaa maata ja puhdasta jin-energiaa. Maa on elementti, johon juuret tunkeutuvat ja josta kaikki kasvaa. Maan energia on hedelmällistä, ravitsevaa, suvaitsevaista, ylläpitävää, sopeutuvaa, hyväksyvää ja vastaanottavaa - kuin äiti. Gon on vuoren pimeä puoli ja äärimmäisessä hyvässä piilevä 'paha'. Mikään ei kuitenkaan voi olla täysin jin tai jang: samalla vuorella on valoisa puoli ja täydellisessäkin pimeydessä valoa on aivan nurkan takana. Kierros tulee täyteen ja uusi on jo alkamassa.


Ihmiskehossa Gon vastaa vatsan aluetta, joka suojelee sisäelimiä. Kuten kaikki kasvaa maasta, ihmisellä se tulee vatsan alueelta, ravinnosta. Vatsa on ihmiskehon keskus, oman voiman lähde, myös ki-energian näkökulmasta.


Taeguk 1, joka symboloi kaiken alkua ja on puhdasta energiaa, tarvitsee parikseen maan, jonka avulla asiat voivat materialisoitua konkreettisiksi. Harjoiteltaessa Taeguk 8:a, vahvistetaan vatsan voimaa. Kun vatsan alue on vahva, harjoittelija pystyy hyödyntämään koko kehoaan tehokkaasti kamppailussa. Yläkeho ja kehon alaosa toimivat harmonisesti yhteistyössä. Yhtenä esimerkkinä ovat hyppyapchagit, joita on mahdoton suorittaa voimakkaasti ilman vahvaa keskikehoa. Vatsalihaksia käytetään myös vakaan ryhdin ylläpitämiseen sekä voimantuottoon esimerkiksi etujalan etupotkussa.


Kasipoomse on monipuolinen ja vaativakin. Siinä korostuvat asentojen vaihdot, erilaiset hyppypotkut, peruuttavat ja selän kautta pyörähtävät liikkeet sekä vuoritorjunta ja rytmin vaihtelut. Tämä poomse on polulla vastassa mustaan vyöhön valmistauduttaessa. Siihen kannattaa suhtautua siis asiaankuuluvalla vakavuudella ja varmistaa, että pohja (maaperä) on kunnossa.