Poomse


Johdanto: Poomse Taeguk

Taeguk-poomset ovat varsin nuoria, mutta siitä huolimatta liittyvät tuhansia vuosia vanhaan, kiinalaisperäiseen ja erityisesti taolaiseen, symboliikkaan. Vaikka poomseja ei opi lukemalla, voi taustafilosofian teoreettinen tarkastelu avata harjoitteluun, ja miksei elämäänkin, uuden tason. Taeguk-symboli löytyy Etelä-Korean lipusta. Sen ympärille piirretään usein trigrammit, mistä päästään käsitteisiin Tao, um (jin), jang, bagua/palgwe. Kuhunkin trigrammiin liittyy tietty ki'n laatu sekä tietty elementti viiden elementin teoriasta.

Tietoni pohjautuvat taekwondosta esitetyn tiedon lisäksi vuoden mittaisessa FengShui-konsulttikoulutuksessa saamaani oppiin. Ehkä kundaliinijoogakin heittää jotain tähän soppaan. Uutta potkua asioiden selvittelylle on antanut korean kielen opinnot! Pyrinkin parhaani mukaan tekemään selkoa myös sanastosta.

Luettavuuden lisäämiseksi jätän lähteet pääosin pois, sillä kyseessä ei ole tieteellinen julkaisu. Lähteinä toimivat Kukkiwon Textbook (2006 ja 2022), useat kirjat, koulutukset, netistä löytyvä tieto sekä oma kokemusperäinen pohdinta. Otan mielelläni vastaan kommentteja ja korjausehdotuksia, jotta tiedosta tulee mahdollisimman oikeaa ja että se palvelisi monia. 


#taekwondo #poomsae #taeguk #trigrammi #kwae #palgwe#taekwondofilosofia

Taeguk  태극
Taeguk 태극


I Taeguk-symboli

Toisiinsa kietoutuneiden perusvoimien um ja jang vuorovaikutuksesta syntyy kaikki mitä on. Yksinään ei syntyisi mitään ja yhdessä ne ovat ykseys.

Taeguk 태극 -symbolin (kiinalaisittain Taiji-tu) voit nähdä Etelä-Korean lipun (Taegeukgi 태극기) keskellä. Taeguk viittaa periaatteessa vain keskusympyrään, jossa on punainen osa (jang) ja sininen osa (jin/um). Sana Taeguk kääntyy esimerkiksi 'suureksi periaatteeksi'.

Toistensa ympäri kieppuvat kuviot edustavat kosmoksen luomisen periaatetta ja sen ikuista kiertokulkua, muutosta. Ympyrän (rajaton) kehä symboloi äärettömyyttä. Kehän sisäpuolella olevien, toisiinsa kietoutuneiden perusvoimien, um ja jang, dualistisesta vuorovaikutuksesta syntyy kaikki mitä on. Yksinään ei syntyisi mitään ja toisaalta yhdessä ne ovat ykseys.

Kontekstista riippuen Taeguk-nimeä käytetään myös kuviosta, jossa ympyrän ympärille on piirretty trigrammit, Kwae 괘. Järjestettynä ne muodostavat kahdeksanosaisen kuvion (Palgwe tai kiinalaisittain Bagua), joka kuvaa muutosten vaiheita. Teoria kattaa myös perheenjäsenet, ilmansuunnat ja luonnon kiertokulkuun liittyviä ilmiöt.

Etelä-Korean lipussa oleva järjestys noudattaa niin sanottua 'Aiemman Taivaanjärjestyksen Baguaa' (ATJ). Jos olet perehtynyt FengShuihin, niin yleensä sisätiloissa käytetään ns. 'Myöhemmän Taivaanjärjestyksen Baguaa' (MTJ) ja edellä mainittua ATJ:tä ulkotiloissa. MTJ korostaa käytännön elämää ja asioiden syklisyyttä ja ATJ jo todettua metafyysistä kosmoksen luomisen periaatetta. Lippua suunniteltaessa ollaan kertoman mukaan haluttu valita nimenomaan kosmoksen tasapainoa korostava järjestys. Valkoinen tausta edustaa puhtautta ja rauhaa.

(Huomautus: lipussa keskusympyrä ja trigrammit eivät ole aivan kohdakkain varsinaisen baguan kanssa, johtuen todennäköisesti sommittelusta ja esteettisyyskysymyksistä.)




II Trigrammit 괘

Hypätään seuraavaksi keskuskuvion ympärille, josta löytyvät trigrammit (palgwe 팔괘). Trigrammit ovat kolmen viivan yhdistelmiä. Viivat ovat joko yhtenäisiä (jang) tai kahden katkoviivan muodostamia (um). Niitä on kahdeksan (2^3) mikä on yksinkertainen mutta riittävä määrä kuvaamaan maailman rakennetta. Yksittäisiä trigrammeja 'luetaan' alhaalta ylös tai ympyrän tapauksessa keskeltä ulospäin: maa-ihminen-taivas, kuvaten kolmea olemisen tasoa.

I Ching -kirjan mukaan muinainen viisas ja legendaarinen kuningas Fu Hsi näki merkit kilpikonnan kilvessä noin 3000-5000 vuotta sitten. Myöhemmin kuningas Wen yhdisti trigrammit 64 heksagrammin järjestelmäksi luoden elämänviisautta tarjoavan ja vuorovaikutusta kuvaavan Muutosten kirjan.

Trigrammit olivat tärkeässä roolissa muinaisessa Kiinassa. Niitä sovellettiin vuodenaikojen ja kuun vaiheiden vaikutukseen maanviljelyssä, metsästyksessä ja kalastuksessa. Myöhemmin havaittiin, että teoria päti yhtä lailla ihmisten ajatuksiin ja tekoihin, yhteisöjen käyttäytymiseen, hallintoon ja sodankäynnin strategioihin. Ne tekivät maailmankaikkeuden näkymättömän toimintaperiaatteen näkyväksi. Trigrammeihin liitetään myös vuodenajat, ilmansuunnat, värit, elementit, eläimet jne.

Aiemman Taivaanjärjestyksen trigrammit (kuten myös Etelä-Korean lippu ja Taeguk-poomset) ovat kuvan mukaisessa järjestyksessä. Näistä numerot 1, 2, 3, ja 5 ovat niin sanottuja 'taivaan trigrammeja' (enemmän jang) ja numerot 4, 6, 7 ja 8 'maan trigrammeja' (enemmän um). Ylhäältä vastapäivään lähdettäessä äärimmäinen jang alkaa pienetä. Nelosen kohdalta hypätään vastapäätä vitoseen, jossa um lähtee pikkuhiljaa kasvamaan aina kasiin saakka. Kun piirrät tämän katseellasi tai sormellasi, saat tutun kuvion. Taeguk-kuvio on ikäänkuin taiteellinen yksinkertaistus trigrammien muodostamasta järjestelmästä.

Tarkkasilmäiset varmaan huomasivat, että nelonen ja vitonen ovat um/jang-voimakkuudeltaan ikään kuin päittäin väärässä järjestyksessä. En ole löytänyt selitystä, mutta voisiko sen selittää sillä, että kumpikin ääripää sisältää toista?